4.2.4 Intake. Drinken

Water! De rest komt later…

Via eten en drinken krijgen we vocht binnen. Vocht is belangrijk voor onder andere opname en transport van voedingsstoffen en het regelen van de lichaamstemperatuur. De hoeveelheid die een kind nodig heeft, hangt af van de leeftijd, de inspanning en bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur. Niet alleen water, thee, vruchtensappen, frisdrank en zuiveldranken zijn de voornaamste leveranciers, maar ook ‘vaste’ voedingsmiddelen zoals groente en fruit leveren hun bijdrage.

Gemiddelde aanbevolen hoeveelheid vocht per dag (liter)

LeeftijdjongensMeisjes
1-41,11,1
4-71,21,2
7-101,31,2
10-131,61,4
13-161,81,5
16-192,01,7

Water, thee en frisdranken zonder energie bevatten geen calorieën. Daarbij twee bekertjes zuivel, verdeelt over de dag, is voldoende voor de dagelijkse zuivelbehoefte van een gezond kind. Zuren in frisdranken en fruitdranken bevatten sluipsuikers ende sappen vergroten de kans op beschadiging van het gebit door tanderosie. Hoe vaker het tandglazuur met zuur in aanraking komt, hoe sneller het wordt aangetast.

Alles over vocht, drinken, keuzes en hoeveelheden lees je hier:

Inspiratie om meer water te drinken of water te leren drinken vind je op de Sharepoint. Versieren en op smaak brengen met fruit en groente is natuurlijk één van de eerste leuke uitdagingen. Adviseer ouders bij het motiveren tot water drinken rietjes en ander plastic weg te laten.