Heeft jouw kind overgewicht? Dan zie je als ouder vaak veel meer dan alleen een paar extra kilo’s. Misschien zie je dat je kind niet graag meer gaat zwemmen met vriendjes of vriendinnetjes. Dat het liever een T-shirt aanhoudt op het strand. Of dat het steeds vaker zegt: “Zij is veel dunner dan ik.”
Sommige kinderen trekken zich terug. Andere kinderen gaan juist stoer doen om hun onzekerheid te verbergen. En soms zie je helemaal niets, terwijl er van binnen heel veel gebeurt. Als ouder wil je natuurlijk helpen en heel logisch is dan de eerste gedachte: “We moeten op het eten gaan letten.” Minder snoepen en snacken, minder of geen frisdrank.
Meer groente en fruit. En meer bewegen. Allemaal goed bedoeld. Maar is dat ook de beste eerste stap? En hoe lang moeten deze veranderingen vol gehouden worden?
Pas op dat eten niet het probleem wordt
Misschien heb je zelf ooit geprobeerd af te vallen. Dan weet je waarschijnlijk ook hoe snel eten een beladen onderwerp kan worden.
Voor kinderen in de groei vind ik dat misschien nog wel belangrijker. Niet alleen omdat een kind alle voedingsstoffen nodig heeft om goed te groeien.
Maar vooral omdat je zeker niet wilt dat je kind een verkeerde relatie met voeding ontwikkelt.
Want wat gebeurt er als we eten gaan verbieden? Dan wordt juist dát eten interessant.
Die verboden chips, dat koekje, dat “lekkers” lijkt te werken als een verleidende magneet dat roept: “Eet mij!”
En zodra het toch gegeten wordt, ontstaat er vaak iets anders. Schuldgevoel en het gevoel van falen.
“Zie je wel… ik kan het niet.”
En voor je het weet zit een kind in een negatieve spiraal waarin eten niet meer gewoon eten is, maar iets waar emoties aan vastzitten.
Dat is toch precies wat je wilt voorkomen.
Gezond leven omdat je jezelf belangrijk vindt
Jongeren iets heel anders mee geven is niet dat gezonde voeding moet maar dat gezonde voeding logisch is. Logisch, omdat je goed voor jezelf wilt zorgen.
Ik geef jongeren daarom vaak een voorbeeld dat ze nooit meer vergeten. De vraag:
“Stel dat je een prachtige auto hebt…”
Wat gebeurt er als je daar jarenlang de verkeerde brandstof in gooit? Als je hem nooit wast, overal tegenaan rijdt en het onderhoud overslaat? Dan verandert toch zelfs de mooiste auto uiteindelijk in een vehikel waar je niet van op aan kunt? Maar wat gebeurt er als je er juist goed voor zorgt?
Je tankt de juiste brandstof, je brengt hem op tijd voor onderhoud, je behandelt hem met respect.
Dan blijft hij langer mooi, betrouwbaar en rijdt hij zoals hij bedoeld is.
Zullen we met onszelf net zo waardevol omgaan? Een jongere die deze waarde herkent en begrijpt, is vaak eerder geneigd goed voor zichzelf te zorgen. Niet omdat iemand zegt dat het moet maar omdat het van binnen voelt:
“Ik ben de moeite waard.”
Dan wordt water drinken, groente, bewegen en voldoende slaap geen manier om af te vallen maar een manier om goed voor jezelf te zorgen.
En precies dát is volgens mij de basis van een gezonde leefstijl.
Niet leven vanuit schaamte en omdat het moet maar vanuit zelfvertrouwen.
Wat kun jij als ouder doen?
Natuurlijk is gezonde voeding en bewegen belangrijk maar vergeet niet het allerbelangrijkste.
Laat jouw kind iedere dag voelen dat het waardevol is.
Kinderen die leren geloven dat ze de moeite waard zijn, maken vaak stap voor stap ook keuzes die daarbij passen. En dat is een veel stevigere basis dan welk dieet dan ook. Niet alleen voor nu maar zeker voor later
Bekijk ook de video
In mijn nieuwste YouTube-video leg ik dit uit aan de hand van het voorbeeld van de auto. Een eenvoudig voorbeeld waardoor er ineens anders gekeken kan worden naar overgewicht, zelfvertrouwen en gezond opgroeien.
📺 Bekijk de video op YouTube: @gezondetenvoorkinderen
Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.
Denk jij dat een positief zelfbeeld invloed heeft op de keuzes die een kind maakt?
Laat gerust een reactie achter. Juist door ervaringen te delen, kunnen we elkaar als ouders inspireren.
SYS Platform - Website platform voor ambitieuze ondernemers